- 1394/03/23 - 10:51
- زمان مطالعه : 2 دقیقه
- /ZZ7w
کارگاه تدریس مبتنی بر هوش هیجانی ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه روز چهارشنبه مورخ 20 خرداد ماه 1394 در سالن طبیب دانشکده پزشکی برگزار شد.
کارگاه پس از تلاوت قرآن و سرود ملی با سخنرانی سرپرست مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، آقای دکتر محسن رضوی زاده آغاز شد.
این کارگاه با هدف آشنایی با هوش هیجانی به عنوان یکی از مولفه های اصلی در تدریس اثربخش، ابعاد هوش هیجانی و در نهایت چگونگی بکارگیری آن در تدریس توسط سرکار خانم دکتر فریبا حقانی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشگاه برگزار شد. در دنیای امروز هوش هیجانی یکی اجزای لاینفک زندگی شخصی و حرفه ای کلیه افراد محسوب می شود. هوش هیجانی به عنوان "مجموعه ای از توانایی ها، کفایت ها و مهارت های غیر شناختی است که توانایی فرد را برای کسب موفقیت در مقابله با مقتضیات و فشارهای محیطی تحت تأثیر قرار می دهد"تعریف می شود و چهار بعد را در بر می گیرد:
خود اگاهی(self-awareness):توانایی آگاهی از هیجانهای خود، توانایی خودارزیابی صحیح، اعتماد به نفس
مدیریت خود( self-management):توانایی کنترل احساسات و هیجان های خود، توانایی پای بندی به اصول اخلاقی، انعطاف پذیری، خوش بینی، توانایی ارتقاء فردی، توانایی ابتکار عمل و خلاقیت، توانایی ایجاد انگیزه در خود جهت تدریس
مدیریت ارتباط (Relationship management): توانایی انجام کارتیمی، توانایی نفوذ و ایجاد انگیزه در دیگران، مدیریت تضاد، توانایی هدایت کار تیمی، توانایی شناسایی استعدادهای دیگران(فراگیر، همکار، کارکنان، بیمار و ...) و هدایت آنها، تعهد نسبت به دیگران، تسریع تغییر، توانایی واکنش به موقع در برخورد با دیگران، توانایی مدیریت ارتباط خود با دیگران.
آگاهی اجتماعی (social awareness):توانایی شناخت احساسات و هیجان های دیگران(فراگیر، همکار، کارکنان، بیمار و ...)، توانایی شناخت ارزشها و فرهنگ حاکم بر فضای ارتباطی درون محیط کاری
در شروع کارگاه پیش آزمونی که در رابطه با مباحث مربوط به هوش هیجانی و جنبه های مختلف آن بود بین شرکت کنندگان توزیع شد. در ادامه برای استفاده از بیان اهداف کارگاه و جلب مشارکت فعال شرکت کنندگان از روش (ice-breaker) استفاده شد.
مطالب و محتوی اصلی کارگاه در قالب سه کارگروهی با عنوان کاربردهای هوش هیجانی، اجزاء تدریس مبتنی بر هوش هیجانی و فاکتورهای اصلی هوش هیجانی در تدریس ارائه شد. لازم به ذکر است این کارگاه به دلیل بدیع بودن موضوع و همچنین نحوه برگزاری با استقبال خوب اساتید دانشگاه مواجه شد.
لازم به ذکر است این کارگاه دارای 5 امتیاز آموزش مداوم جهت گروههای هدف می باشد.