- 1392/07/08 - 09:27
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /ZqGw
معاون آموزشی در مراسم معارفه اش از اجرای سیاست تجمیع بیمارستان های آموزشی خبر داد و گفت: کشور دیگر نیاز به توسعه کمی آموزش پزشکی ندارد.
معاون آموزشی در مراسم معارفه اش از اجرای سیاست تجمیع بیمارستان های آموزشی خبر داد و گفت: کشور دیگر نیاز به توسعه کمی آموزش پزشکی ندارد.
به گزارش خبرنگار وبدا؛ دکتر سیدامیرمحسن ضیایی بیان داشت: هرکاری را از نو تجربه کردن درست نیست، خوشبختانه در نظام آموزش پزشکی کشور تجربیات ارزشمندی در زمینه کارهای مختلف آموزشی وجود دارد که نیاز به تجربه کردن مجدد آنها نیست و باید به فکر بهره مندی از تجارب و پایش آنها باشیم.
وی افزود: حدود 28 سال است که آموزش پزشکی، بهداشت و درمان در هم ادغام شده اند و اکنون زمان آن رسیده است که نتایج این ادغام بررسی و پایش شود.
وی در ادامه اضافه کرد: بسیاری از دستاوردهای آموزشی و درمانی مربوط به دوران پس از ادغام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در هم تحت عنوان یک وزارتخانه است که الگوی خوبی هم برای سایر کشورهای جهان شده است و ما تنها دستگاه کشور هستیم که صفر تا 100 خدمات را به مردم خودمان انجام می دهیم.
وی تصریح کرد: در عین حال این سیستم، مانند هر کار بزرگی نیاز به آسیب شناسی و رفع چالش ها دارد.
پاسخگویی، رکن نظام ادغام یافته بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
معاون آموزشی گفت: به عنوان مثال، پاسخگویی مرکز اصلی نظام ادغام یافته است، حال باید بررسی شود که آیا نظام آموزش پزشکی ما در حال حاضر چقدر پاسخگوی نیازهاست؟
وی جلوگیری از اختلاط بین کارهای صف و ستاد، تمرکز انجام کارهای کلان و سیاستگذاری و ارزیابی در ستاد، سپردن کارهای خرد به صف، تفویض اختیار برای کارهای قابل واگذاری به دانشگاه های علوم پزشکی، بهره گیری بیشتر از امکانات آی تی برای کاهش مراجعات غیرضروری به معاونت آموزشی و ستاد را بخشی از برنامه های خود اعلام کرد و اظهار داشت: چه بخواهیم بپذیریم چه نخواهیم شاهد افت آموزش پزشکی در کشور هستیم. در بحث کمی پیشرفت ها چشمگیر بوده ولی در ارتقای کیفیت ضعیف شده ایم.
دکتر ضیایی بیان داشت: اکنون خوشبختانه دیگر نیاز فوری به توسعه کمی آموزش پزشکی نداریم و فرصت پرداختن به ارتقای کیفیت آموزش پزشکی فراهم شده است.
جلوگیری از توسعۀ بی قواره و کمی آموزش پزشکی
معاون آموزشی گفت: باید از توسعۀ بی قواره دانشکده های علوم پزشکی جلوگیری کرد زیرا به اندازۀ کافی در استان ها، طبق قانون، این توسعه انجام پذیرفته است ولی روند توسعه به گونه ایست که به نظر می رسد با ادامه این وضع به سمت تاسیس دانشکده ها در روستاها هم پیش خواهیم رفت که هیچ ضرورتی ندارد و زیان هایی را هم به نظام سلامت تحمیل می کند.
وی تاکید کرد: فلسفه توسعه آموزش پزشکی در وزارتخانه برای ارتقای خدمت به مردم است زیرا ماموریت ما فقط توسعه و ارتقای سلامت در جامعه است. بنابراین هدفمند کردن توسعه و تسلیم نشدن در برابر فشارها در این خصوص از اهم برنامه های آینده خواهد بود.
بازبینی کوریکولوم های آموزشی در 5 سال آینده
دکتر ضیایی گفت: توجه به سند آمایش سرزمینی، تربیت دانشجو بر اساس هرم افزایشی نوع بیماری ها در کشور، توجه به اسناد بالادستی از جمله سند چشم انداز و نقشه علمی کشور، بازبینی کوریکولوم های آموزشی طی 5 سال آینده بر اساس قانون، توجه به پرورش پزشک خانواده برای آینده نظام سلامت، برآورد نیروی انسانی و مطالعه در این خصوص، اصلاح روند کاهشی و افزایشی تربیت نیروی متخصص، توجه به توسعه رشته های بین رشته ای، جلوگیری از ریز کردن بیش از حد تخصص ها که موجب اتلاف منابع و خدشه در روند تربیت نیروی انسانی می شود، توسعه ارتباطات بین المللی در بخش آموزش پزشکی، تجمیع بیمارستان های آموزشی در شرایطی که منابع محدود هستند، جلوگیری از توزیع ناعادلانه نیروی انسانی و بومی سازی آموزش پزشکی برای تربیت نیروی ماندگار در مناطق دور دست و محروم بخش دیگری از برنامه های آینده معاونت آموزشی است.
بازنگری در 4 رکن اصلی آموزش پزشکی
وی 4 رکن آموزش را دانشجو، استاد، فضای فیزیکی و امکانات و فرآیندها اعلام کرد و افزود: بروز شدن فرآیندها، برگزاری مناسب تر و علمی تر آزمون ها، انتخاب درست اعضای هیأت علمی، توجه بیشتر به اعتباربخشی ها و در نهایت ارتباط بهتر و نزدیک با دانش آموختگان بر غنی شدن این 4 رکن کمک می کند.
وی در پایان سخنانش ضمن قدردانی از حسن اعتماد وزیر بهداشت از زحمات دکتر عین اللهی تشکر کرده و حکم معاونت آموزشی را از دکتر سید حسن هاشمی دریافت کرد.