- 1392/05/16 - 12:35
- زمان مطالعه : 4 دقیقه
- /ZoFw
فضیلت عید سعید فطر در روایات
و چون شب عید فطر-که شب جوائز نام دارد- فرا رسد، خداوند پاداش عمل کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد.
در روایتی طولانی در فضیلت ماه رمضان، از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است:
«فإذا کانتْ لیلة الْفطْر و هی تسمّى لیلة الْجوائز أعْطى اللّه الْعاملین أجْرهمْ بغیر حسابٍ» ؛ و چون شب عید فطر-که شب جوائز نام دارد- فرا رسد، خداوند پاداش عمل کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد.
«فإذا کانتْ غداة یوْم الْفطْر بعث اللّه الْملائکة فی کلّ الْبلاد فیهْبطون إلى الْأرْض و یقفون على أفْواه السّکک فیقولون یا أمّة محمّدٍ اخْرجوا إلى ربٍّ کریمٍ یعْطی الْجزیل و یغْفر الْعظیم : ؛
و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه ی شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه ها و گذرها بایستند و [ با صدایى که آن را همه ی آفریده هاى خدا جز جن و آدمیان میشنوند] گویند: اى امّت محمّد! به سوى پروردگار کریم [براى نماز عید] بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.
«فإذا برزوا إلى مصلّاهمْ قال اللّه عزّ و جلّ للْملائکة: ملائکتی! ما جزاء الْأجیر إذا عمل عمله؟ قال: فتقول الْملائکة: إلهنا و سیدنا! جزاۆه أنْ توفّی أجْره.» ؛
و چون سوى محلّ برگزارى نماز عید روند خدا عزّ و جلّ به فرشتگان فرماید: اى فرشتگان من! مزد کارگر- چون کار خود را انجام دهد- چیست؟ عرضه دارند: معبودا و سیدا! این که مزدش را کامل پرداخت کنی.
«قال: فیقول اللّه عزّ و جلّ: فإنّی أشْهدکمْ ملائکتی أنّی قدْ جعلْت ثوابهمْ عنْ صیامهمْ شهْر رمضان و قیامهمْ فیه رضای و مغْفرتی »
خداوند عزّ و جلّ فرماید: شما را گواه مى گیرم که من پاداش روزه ی رمضان و نمازشان را خشنودى و آمرزش خود از ایشان قرار دادم.
«و یقول: یا عبادی سلونی فو عزّتی و جلالی لا تسْألونّی الْیوْم فی جمْعکمْ لآخرتکمْ و دنْیاکمْ إلّا أعْطیتکمْ » ؛
و خداوند [خطاب به بندگان خویش] مى فرماید: اى بندگان من! [هر چه مى خواهید] از من بخواهید که به عزت و جلال خودم سوگند که امروز در این اجتماع خویش، هر چه براى دنیا وآخرت خود بخواهید عطا مى کنم.
«و عزّتی لأسْترنّ علیکمْ عوْراتکمْ ما راقبْتمونی و عزّتی لآجرْتکمْ و لا أفْضحکمْ بین یدی أصْحاب الْخلود » ؛
و به عزت و جلال خودم سوگند تا وقتی که مرا مراقب خود بدانید[ و از من بترسید] شما را در پناه مى گیرم و نزد کسانى که در دوزخ جاودانند رسوایتان نسازم.
«انْصرفوا مغْفوراً لکمْ قدْ أرْضیتمونی و رضیت عنْکمْ » ؛
باز گردید که آمرزیده شدید همانا مرا خشنود کردید و من از شما خشنود شدم.
«قال: فتفْرح الْملائکة و تسْتبْشر و یهنّئ بعْضها بعْضاً بما یعْطی اللّه هذه الْأمّة إذا أفْطروا » ؛
در ادامه میفرماید: پس فرشتگان به خاطرآنچه-که خداوند در روز عید فطر به این امت ارزانى فرموده است- شاد مى شوند و به یکدیگر بشارت داده و تبریک گویند.
(امالی مفید مجلس 27 ص232)
روى جابر عنْ أبی جعْفرٍ علیه السّلام قال: قال النّبی [صلّى اللّه علیه و آله]:
جابر از امام باقر علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود:
«إذا کان أوّل یوْمٍ منْ شوّالٍ نادى منادٍ: یا أیها الْمۆْمنون اغْدوا إلى جوائزکمْ» ؛
چون روز اول شوّال فرا مى رسد منادیى ندا مى کند: اى مۆمنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان .[که به پاداش عبادات رمضان میدهند]
ثمّ قال: یا جابر جوائز اللّه لیستْ کجوائز هۆلاء الْملوک ثمّ قال: هو یوْم الْجوائز
سپس فرمود: اى جابر جوائز خداوند متعال که مانند جوائز این پادشاهان نیست.آنگاه فرمود: امروز روز جائزه است. من لا یحضره الفقیه ج1 ص511 ح1478)
همانا خداوند عزّ و جلّ ماه رمضان را میدان مسابقه براى بندگان خود قرار داده است تا با طاعت و عبادت خود براى رسیدن به رضوان و خشنودى خداوند از یکدیگر پیشى بگیرند. پس گروهى در این میدان تاختند و به خشنودى الهى فائز شدند و عدّه اى دیگر عقب افتادند و تقصیر کردند و زیان دیدند.
«نظر الْحسن بْن علی ع إلى أناسٍ فی یوْم فطْرٍ یلْعبون و یضْحکون فقال لأصْحابه و الْتفت إلیهمْ» :
امام حسن مجتبى علیه السّلام در روز عید فطر گروهى را دید که مشغول بازى و خنده بودند. پس در حالى که به آنان اشاره میکرد به اصحاب خویش فرمود:
إنّ اللّه عزّ و جلّ جعل شهْر رمضان مضْماراً لخلْقه یسْتبقون فیه بطاعته إلى رضْوانه فسبق فیه قوْمٌ ففازوا و تخلّف آخرون فخابوا
همانا خداوند عزّ و جلّ ماه رمضان را میدان مسابقه براى بندگان خود قرار داده است تا با طاعت و عبادت خود براى رسیدن به رضوان و خشنودى خداوند از یکدیگر پیشى بگیرند.
پس گروهى در این میدان تاختند و به خشنودى الهى فائز شدند و عدّه اى دیگر عقب افتادند و تقصیر کردند و زیان دیدند.»
فالْعجب کلّ الْعجب من الضّاحک اللّاعب فی الْیوْم الّذی یثاب فیه الْمحْسنون و یخیب فیه الْمقصّرون
پس شگفتا و بسیار شگفتا از آنکه به خنده و بازى مشغول باشد در چنین روزى که نیکوکاران در این روز پاداش مى یابند و تقصیرکاران زیان مى بینند.
و ایم اللّه لوْ کشف الْغطاء لشغل محْسنٌ بإحْسانه و مسیءٌ بإساءته
و قسم به خدا که اگر حجاب از میان برخیزد و پرده کنار رود بى تردید و حتما نیکوکار مشغول نیکوکارى خود شود و بدکردار گرفتار زشتکارى خود باشد.
(من لا یحضره الفقیه ج1 ص511 ح1479)