امروز : 06 آذر 1403
معاونت آموزشی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1394/06/17 - 08:28
  • 100
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zd8w

دوره آموزش دستیار در نقش مدرس ( RAT: Resident as Teacher ) برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی تاریخ های 94/6/25 لغایت94/6/26 برگزار می شود.




برنامه آموزش دستیار  در نقش مدرس ( RAT: Resident as Teacher) برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی کاشان با همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) و دانشکده پزشکی در تاریخ 25/6/94 تا 26/6/94 برگزار می شود.  برنامه دستیار در نقش مدرس RATبه عنوان روشی برای بهبود مهارت تدریس دستیاران و آماده سازی آنها برای ایفای نقش خود به عنوان معلمان بالینی محسوب  می شود. اهمیت این این برنامه به حدی است که بر طبق ضوابط عمومی برنامه های دستیاری مصوب شورای آموزش پزشکی و تخصصی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در زمینه آموزش پزشکی تخصصی در سراسر کشور بر نقش دستیاران در آموزش دانشجویان گروه پزشکی و سایر دستیاران تاکید شده است.



در همین راستا Course planپیشنهادی EDCدانشگاه علوم پزشکی کاشان شامل شش ماژول(بخش) اصلی و تعدادی ساب ماژول(بخش های فرعی) به شرح ذیل تدوین شد:



ماژول(1): آشنایی با انواع روشهای تدریس در بالین(انواع مدل های آموزش در بخش بستری):




  •  Demonstrator Model


  •  Tutor Model


  •  Direct Observation Model


  •  Report-Back Model



ماژول(2): آشنایی با انواع روشهای ارزشیابی در بالین:




  •  OSCE: Objective structured clinical examination


  •  Dops:Direct Observation OfProcedural Skills


  •  Mini-Cex: Mini- clinical Evaluation Exercise


  •  CBD:Case –based Discussion


  •  CSR: Chart Stimulated Recall Oral Examination


  •  Log book



 



ماژول(3): آشنایی با آموزش درمانگاهی(Ambulatory Teaching):



الف-آشنایی با روشهای آموزش درمانگاهی(Ambulatory Teaching)




  •  SNAPPS


  •  The Aunt Minnie Model


  •  One Minute Teaching Strategy


  •  Five micro-skills of clinical teaching



ب- مدل های مختلف برای سازماندهی ارتباط دانشجو و بیمار در درمانگاه




  •   مدل های مناسب برای حضور یک دانشجو-یک پزشک در درمانگاه(مدل نشستنی، مدل استاد شاگردی، مدل عضو گروه)


  •   مدل های مناسب برای حضور چند دانشجو-یک پزشک در درمانگاه(مدل تماشاچیان، مدل نظارتی، مدل گزارش دادن، مدل پخش شدن)


  •   مدل های مناسب برای حضور چند دانشجو-چند پزشک در درمانگاه(مدل رفت و آمدی، مدل تقسیم، مدل تغییر وضعیتی، مدل معلم خصوصی)



ماژول(4): آشنایی با انواع موقعیت های بالینی:




  •  گزارش صبحگاهی(Morning Report)


  •  گرند راند(Grand Round)


  •  ژورنال کلاب(Journal Club)



ماژول (5):بازخورد موثر و انواع مدل های بازخورد در محیط بالینی:




  •   بازخورد ساندویچی


  •   پندالتون(PENDLETON)


  •   ALOBA


  •   SET-GO


  •   مدلOPEN


  •   استفاده از یادآور (THANCS)برای ارایه بازخورد شفاهی و نوشتاری



ماژول(6): مهارتهای ارتباطی(با تأکید بر منشور حقوق بیمار):



ذکر این نکته الزامی است که ماهیت اصلی این ماژول ها در ارتباط با مهارتهای عمومی دستیاران را مد نظر قرار می دهد و مهارتهای اختصاصی و بالینی آنها در برنامه های دیگر این دانشگاه و به موازات این برنامه اجرا خواهد شد.



لازم به ذکر است دانش و مهارت دستیاران در این دوره به شیوه پیش آزمون و پس آزمون بعد از کارگاه و به شیوه مشاهده در فیلدهای آموزشی در حین دوره مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.



 



 




  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 93664
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم