- 1391/04/25 - 06:43
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /ZLSw
برگزاری افتتاحیه آزمون ارتقاء دستیاری
مراسم افتتاحیه طراحی سوالات سی و یکمین دوره ارتقا و دومین دوره آزمون گواهینامه تخصصی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش وب دا، دکتر محمد علی محققی در مراسم افتتاحیه طراحی سوالات سی و یکمین دوره ارتقا و دومین دوره آزمون گواهینامه تخصصی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همواره پیش قدم هستند و در مسیر آزمون های وزارت بهداشت هم ابتکار و خلاقیت دارند و هم قبول مسئولیت می کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: دوره آموزش دستیاری دوره کمال در آموزش عالی محسوب میشود. دوره پویا و پرتلاشی که از ورود به دانشگاه شروع و تا خروج از دانشگاه به صورت پیوسته و بدون توقف در همه ایام ادامه دارد و در دوره های آموزشی نمونه مشابه آن نداریم که آموزش در محیطهای واقعی انجام شود و مرتبا تجربیات افزایش پیدا کند. در این دوره سلسله مراتب در همه شئون رعایت میشود، اخلاق ناظر بر همه فعالیتها است و هر آنچه که انجام می پذیرد و حاصل میشود در محیطهای اخلاقی است و مرتبا به ارزشهای این حوزه اضافه میشود.
وی رقابت در آزمون را یک مطلب ارزشی و فرهنگی برشمرد که در فرهنگ متعالی قرآنی از آن با عنوان مسابقه و سبقت ذکر شده است و هدف این سبقت ایجاد نظام احسن و احسن خواهی است که زیباترین دستاورد حاصله در عمر انسان است و انتخاب صحیح هدایتهای تحصیلی و سیاستهای ناظر بر تحصیلات، عامل بروز و ظهور این نظام احسن می باشد.
دکتر محققی گفت: این رقابتها منتهی به انتخاب افراد شایسته برای عهده داری مسئولیت هیات علمی دانشگاهها می شود به همین دلیل در این آزمون ها باید صلاحیت واقعی دستیاران به محک گذاشته شود و عدالت نیز در آنها رعایت شود. یکی از اصولی که ناظر بر آزمونهاست اصل عدالت است که از متعالی ترین اصول حاکم بر جامعه ارزشی ماست.
وی افزود: میدان آزمون میدان آموزش است که یک نقطه کمال در آموزش و تعیین کننده مسیر تلاش دستیاران در آینده است و باید به نحو احسن انجام شود و گردهمایی گروههای آموزشی فرصتی مغتنم برای تبادل نظر اساتید دانشگاههای مختلف درخصوص بررسی مشکلات و رفع معضلات و ایجاد هسته های همکاری بین دانشگاهی است.
بر اساس این گزارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز واگذاری اجرای آزمونها از سوی وزارت بهداشت به دانشگاهها را مقدمه ای برای رشد و بالندگی دانشگاهها و نویدبخش اختیارات بیشتر به آنها برشمرد و اظهار داشت: گردهمایی اساتید رشته های مختلف در سال گذشته برای طراحی سوالات نتایج مثبتی در برداشته است و امیدواریم امسال نیز با دقت و درایت بیش از پیش اساتید ، آزمونی واقعی را برگزار کنیم. آزمون واقعی، ازمونی است که به معنای واقعی دانش و مهارت دستیاران را مورد ارزیابی قرار می دهد.
دکتر ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: دستیاران تربیت شده در دانشگاه برای سالیان متمادی با مردم ارتباط خواهند داشت بنابراین لحاظ کردن اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی و نحوه برخورد با مردم باید در اولویت کاری قرار گیرد و در طراحی سوالات منظور شود. همچنین سوالات باید بیشتر درخصوص موارد موجود در جامعه باشد.
دکتر ابوالقاسمی افزود: رشد تحصیلات تکمیلی جزو برنامه های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است. هم اکنون 40 درصد دانشجویان ما در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل می باشند و تا پایان برنامه پنجم باید این رقم به 50درصد برسد که این مسیر را با موفقیت طی خواهیم کرد.
وی ضمن ابراز رضایت از میزان قبولی دستیاران در آزمون گواهینامه تخصصی سال گذشته بر ایجاد فرصتهای برابر و عدالتهای آموزشی تاکید کرد و گفت: فرصتهای برابر و عدالتهای آموزشی در تمام شئونات از دپارتمانهای آموزشی گرفته تا در امتحانات بورد تخصصی رعایت می شود و امیدواریم ما نیز موفق به برقراری این عدالت آموزشی شویم. این عدالت آموزشی محقق نخواهد شد مگر این که اختیارات بیشتری به محیطها واگذار شود در این راستا ما معتقد به تقویت و توانمند کردن دپارتمانهای آموزشی و واگذاری اختیارات به آنان برای تربیت دانشجویان بهتر هستیم ./