- 1397/09/10 - 09:32
- زمان مطالعه : 2 دقیقه
- /Ze4x
ارزیابی اثر بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سایر حوزه های نظام سلامت
دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با اشاره به آغاز تدوین شاخص های خروجی محور بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: هدف این است که از طریق این شاخص ها اثر بسته ها در سایر حوزه های نظام سلامت مورد بررسی قرار گیرد. البته این آغاز فرایند ارزیابی اثر بسته ها است و در مراحل مختلف این فرایند تکمیل خواهد شد.
دکتر عطاءاله پورعباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت در نشستی که به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون شاخص های کمی تحقق اهداف برنامه های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی در روز سه شنبه 29 آبان 1397 برگزار شد با اشاره به بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: اکنون حدود 4 سال از تدوین این بسته ها می گذرد و اجرای آن در فازهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است.
دکتر پورعباسی با بیان اینکه ماهیت بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به گونه ای است که نتایج آن در بلندمدت مشخص می شود گفت: اثرات این برنامه ها در بازه های زمانی بلندمدتی مشخص می شود. بنابراین در فاز اول فرایندهای نهادینه شدن بسته ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در فازهای بعدی خروجی های این فرایندها در مراحل مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از تدوین برنامه های اقدام یک ارزیابی کیفی توسط مناطق آمایشی از اجرای این برنامه ها در مناطق صورت گرفت.
دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با اشاره به اینکه در نهایت این اثرات یا impactهای یک سیاست است که در سایر سیستم های مرتبط نمایان می شود گفت: در مرحله ای از اجرای بسته ها قرار داریم که کم کم باید با شاخص های خروجی محور روشن اثرات اجرای آن در سطح کشور مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وی به الگوی تدوین این شاخص ها اشاره کرد و گفت: به منظور تطبیق این شاخص ها با استانداردهای بین المللی، در اولین مرحله شاخص های رتبه بندی های بین المللی مورد بررسی قرار گرفت. برخی از این شاخص ها که به عنوان خروجی های نظام آموزشی مورد توجه هستند احصا و ارتباط آن با بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر پورعباسی با بیان اینکه برخی از شاخص های رتبه بندی داخلی نیز در این مرحله مورد ارزیابی قرار گرفته گفت: در مرحله بعد شاخص های مرتبط با نظر خبرگان و کارشناسان امر احصا و طبق نظر ایشان شاخص های دیگری نیز اضافه گردید.
وی در پایان هدف از برگزاری این نشست را تکمیل نظرات کارشناسی با بهره مندی از نظرات مسئولان و کارشناسان آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی و ستاد وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: پس از انجام بررسی های کارشناسی در فاز بعدی بسته های تحول و نوآوری برمبنای این شاخص های خروجی محور مورد ارزیابی قرار می گیرد.
لینک خبر : air.ir/Zc42EX