- 1392/12/22 - 08:32
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /ZTJw
آموزش پزشکی باید پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد/ ضرورت ارتقاء کیفی آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: آموزش پزشکی باید پاسخگوی نیازهای امروز جامعه بوده، به روز و کارآمد باشد.
به گزارش خبرنگار وبدا؛ دکتر امیر محسن ضیایی ضمن بیان این مطلب گفت: نظام سلامت و آموزش ما باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد. همان طور که چهره بیماری ها در نظام سلامت از بیماریهای واگیر به غیرواگیر تغییر کرده است، آموزش پزشکی نیز باید متناسب با نظام سلامت برای نیازهای جدید آموزشی برنامه ریزی کند.
اجرای سند آمایش سرزمینی از سال آینده
دکتر ضیایی با بیان این مطلب که سند راهبردی توسعه رشتهها و مقاطع مورد نیاز نظام سلامت تهیه شده و تا آخر سال ابلاغ میشود، گفت: بر اساس این سند مشخص شده است که در حال حاضر به چه رشتههایی نیاز داریم و چه سرفصلهای جدیدی باید ایجاد کنیم. بنابراین به دانشگاهها توصیه میکنیم به جای رشتهها و مقاطع تکراری رشتهها و مقاطع اولویتدار و مورد نیاز وزارت بهداشت را ایجاد کنند.
وی با بیان این که مهمترین اولویت معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال آینده ارتقاء کیفی آموزشی پزشکی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این معاونت در توسعه کمی حرکتی نخواهد کرد و تمرکز برنامه ها در ارتقاء کیفی آموزش پزشکی خواهد بود.
معاون آموزشی با بیان این که منابع مالی و اعتبارات باید به صورت هدفمند صرف توسعه کیفی آموزش پزشکی شود، تصریح کرد در حال حاضر برای تربیت نیروی انسانی نیازی به توسعه کمی نیست و امیدواریم تا پایان امسال سند آمایش سرزمینی از سوی شورای گسترش دانشگاهها تصویب شود و سال دیگر در دانشگاهها اجرایی شود.
بین المللی شدن دانشگاههای علوم پزشکی بر اساس سند آمایش سرزمینی
معاون آموزشی با بیان این که تعدادی از دانشگاههای ما توانایی بالقوه برای بین المللی شدن را دارند، گفت: این توانایی باید بالفعل شود.
دکتر ضیایی در عین حال حرکت دانشگاهها به سمت بین المللی شدن را امری دشوار عنوان کرد و گفت: این دانشگاهها باید بر طبق شاخص های مشخصی مورد سنجش قرار گیرند. شاخصها در این دانشگاهها سخت است و برای ورود به آن فرد باید از سطح آموزش بسیار بالایی برخوردار باشد.
وی همچنین بر ضرورت افزایش رشتههای بین رشتهای تأکید کرد و گفت: نظام آموزش ما احتیاج به رشتههای بین رشتهای دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. زیرساختهای آنها باید ایجاد شود که جهت ایجاد این رشتهها هماهنگی های لازم با وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.
معاون آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر معتبر بودن آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت تولیت نظام آموزش و سلامت را بعهده دارد و به عنوان دیده بان بر فعالیت دانشگاهها نظارت میکند. بنابراین دانشگاهها باید از همه جهات از جمله فرآیندها، برنامههای آموزشی ارزشیابی اساتید، معتبر باشند.
قطبهای آموزشی به مراکز ملی مهارت سنجی مجهز می شوند
وی با تأکید بر ضرورت بررسیهای مهارتی دانشگاهها گفت: یکی از برنامه های ارتقاء کیفی آموزش پزشکی بررسی مهارتهای دانشگاهها است که در این راستا تمام قطبهای آموزشی ما به مراکز ملی مهارت سنجی مجهز میشوند.
معاون آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت ارتقاء کیفی در بخش مهارتها و اخلاق و رفتار حرفهای تأکید کرد و گفت: دانشجوی پزشکی همواره باید در بالین بیمار بوده و در کنار استاد باشد. به اندازه کافی بر بالین بیمار حاضر شده و مهارت لازم را دیده باشد. بنابراین جهت ارتقاء آموزش باید ارکان نظام آموزشی را تغییر دهیم تا خروجی نظام آموزش ارتقاء یابد.
افزایش ظرفیت تنها در برخی از رشته های تخصصی
معاون آموزشی با بیان این که ظرفیت ها را در حال خاضر افزایش نخواهیم داد، گفت: افزایش ظرفیت در برخی رشته های تخصصی مانند رادیولوژی، ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب صورت خواهد گرفت. در حال حاضر در برخی از رشته های فوق تخصصی حتی ظرفیت خالی نیز وجود دارد./ منبع : وب دا وزارت متبوع