امروز : 04 آذر 1403
معاونت آموزشی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1399/03/06 - 09:27
  • 111
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZNux

گزارش فعالیت های کمپین تکریم سربازان سلامت در بحران کرونا


کمپین تکریم سربازان سلامت



تبلوری از بی‌قراری اعضای پیکر آدمیت



با آغاز اپیدمی کووید 19 در هفته اول اسفند ماه 1398،  نقطه عطفی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان بوجود آمد و با رشد صعودی نیازهای پی‌در‌پی برای مقابله با این اپیدمی تندرو، گوهر بیدار دفتر استعداد درخشان دانشگاه، ضرورت یک جنبش امدادرسانی را احساس و یارطلبی کرد و خیلی زود اهداف، روشن و تیم موسس تعیین و جمع تشکیل شد. ضرورت کمک‌رسانی در اپیدمی، ضرورت شناخت سریع و دقیق نیازها و بنابراین بودن در میان عرصه را ایجاب می‌کرد. در شرایطی که آموزش دانشگاه به حالت تعطیل درآمده بود جمعی از یاران گرد هم آمدند که وابسته به زمان و مکان نبودند و از هر راه حضوری و مجازی؛ با هر روش فکری، قدمی، قلمی و فیزیکی دست‌های پرتوان خودشان را به یکدیگر دادند تا گوهر آدمیت را گرامی بدارند.



کمپین تکریم سربازان سلامت متشکل از 6 موسس، شامل 4 نفر از مدرسین دانشگاه و 2 نفر از دانشجویان پزشکی بود که با همیاری بیش از 70 نفر از دانشجویان انجمن ها، نهادها و رشته های مختلف و دیگر اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه و با پشتوانه خیرین ایثارگر در زمان اپیدمی کرونا شکل گرفت. مدیر کمپین خانم دکتر الهه میانه ساز سرپرست دفتر دانشجویان استعداد درخشان و بقیه موسسین خانمها دکتر فخرالسادات میرحسینی سرپرست کمیته دانشجویی توسعه آموزش، دکتر فاطمه عطوف سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی، آقای حمیدرضا ملکوتی شاد مربی آموزشی گروه رادیولوژی، آقای طه باغبانی دانشجوی پزشکی عضو کمیته استعداد درخشان و خانم باران بصیرت عضو کمیته‌های استعداد درخشان و توسعه آموزش بودند. تعداد یاران و خیرین کمپین در طول خدمت به بیش از 300 نفر افزایش یافت و حدود 5000 نفر در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات آن را تعقیب می کردند. مدت زمان عملکرد کمپین از 8 اسفند 1398 لغایت 31 اردیبهشت 1399 بود. اهداف کمپین عبارت بود از : 1- گرامیداشت حرفه‌ای سربازان سلامت در رده‌های مختلف تیم بهداشت، درمان، مراقبت، آموزش، اداری و پشتیبانی،  2- تامین نیازهای تجهیزاتی مورد نیاز، 3- آموزش براساس نیازسنجی.



برای تامین هدف گرامیداشت، روش های مختلفی بکار گرفته شد: حضور در عرصه ، گوش دادن فعال، مشاهده دقیق فیلد با واسطه و بی واسطه، همدلی، جلب اعتماد؛ و در همین راستا این فعالیت ها صورت گرفت: تدوین اساسنامه کمپین و به اشتراک گذاری آن، پیشی گرفتن برای شنیدن نیاز مدیران میانی و کادر بیمارستان وقتی اشاره‌ای مطرح می شد، در دسترس بودن برای تماس ها، تسریع در انتقال نیازها به افراد ذیربط و تلاش حداکثری برای پاسخگویی به آن ها (در این راستا تلاش شد حداقل تداخل با فرایندهای تعریف شده مدیران واحدها بوجود آید با وجودی که در بحران گاهی به سرعت برخی فرایندها تغییر می کرد)، جمع آوری اسامی انواع کادر بیمارستانی و پشتیبانی خارج بیمارستانی برای تهیه و قرار دادن لیست‌های تقدیر در کانال (تعداد بیش از 40 پست حاوی بیش از 800 نفر از افراد زحمتکش تقدیر شدند)، تهیه متن‌های مناسب تقدیر در شبکه‌های اجتماعی.



برای تحقق هدف دوم یعنی تامین، تمرکز بر تجهیزات حفاظتی قرار گرفت و نمونه‌ها قبل که از خریداری با واحد تجهیزات بیمارستان کنترل می‌شد، افتتاح شماره حساب موقت با 4 امضا و اطلاع رسانی شماره حساب در سطح گسترده با ذکر آدرس دقیق بانک و معرفی موسسین کمپین، شناسایی و ارتباط با مجمع خیرین سلامت، واحد تجهیزات بیمارستان و دیگر مسئولین واحدهای دارویی، بهداشت و تغذیه به عنوان منابع اصلی و معتبر برآورد کمی و کیفی نیازها انجام شد، متقابلا درخواست‌های اهدا کنندگان مبنی بر سرعت اطلاع رسانی، دقت در برآورد نیاز، مستندسازی فرایند دریافت و ارسال و تحویل هدایا انجام می‌شد. تاکید بر گزارش دهی منظم و  (روزانه و جمع بندی 7 تا 10 روزه) و قرار دادن در کانال برای اطلاع‌رسانی عموم انجام شد. خیّرینی که تمایل به اهدای تجهیزات پزشکی داشتند نیز به همین ترتیب نیازسنجی دقیق، اطلاع رسانی درباره کمیت و کیفیت، پی‌گیری، پاسخگویی و گزارش دهی صورت می گرفت. ارائه آزادی عمل به خیّرین بزرگوار برای اهدای پول نقد، اهدای اجناس تایید شده و یا واریز مستقیم به حساب شرکت ها نکته پیش برنده‌ای بود که مورد توجه قرار گرفت.



برای تحقق هدف سوم، اولویت به اینترن، پرستار و مردم داده شد. نیازهای آموزشی اینترن ها توسط خودشان و متخصصین حاضر در فیلد بیان می شد و توسط تعدادی از متخصصین همراه کمپین و تعدادی از خود اینترن‌های با تجربه تر آموزش‌ها به شکل فایل صوتی یا همراهی در بالین و حتی در مرکز مهارت های بالینی انجام می شد. برای پرسنل از سوپروایزر آموزشی اعلام نیاز می شد و یا براساس مشاهدات مهندسین تجهیزات پزشکی (به دلیل ورود تعداد زیادی تجهیزات تخصصی به بخش های معمولی) عمل می شد. (در این بخش محدودیت زیادی به دلیل محدودیت نیرو اتفاق افتاد). آموزش های مردمی براساس دو روش انجام شد اول اطلاع رسانی پروتکل ها از طریق کانال 5000 نفری کمپین و دوم از طریق اعضای هیات علمی داوطلب با ارائه پادکست ها، ویدئو کلیپ، طراحی بیلبورد و نشست و مصاحبه رادیویی و تلویزیونی. لازم به ذکر است طراحی و فیلمبرداری، صدابرداری و تدارکات این نوع برنامه های کمپین، با کمک گروهی از دانشجویان هنرمند و همچنین واحد روابط عمومی دانشگاه صورت می گرفت.



و سرانجام نام کمپین تکریم سربازان سلامت، به عنوان افتخاری در منطقه کاشان در بحرانی ترین روزهای عمر دانشگاه علوم پزشکی کاشان برجا ماند و یارانش یاری رسان سربازان پر افتخار سلامت در اپیدمی کووید 19 ماندگار شدند. من الله التوفیق.



دکتر فخرالسادات میرحسینی



مسئول کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی



جلب کمکهای نقدی و غیر نقدی جهت خرید تجهیزات حفاظت فردی، تجهیزات بیمارستانی، ارزاق، میان وعده و هدایا برای کادر درمان و پشتیبانی.










  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 94894
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم