- 1397/08/30 - 08:55
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /Z14x
شبکه مراکز توسعه آموزش در دانشکاهها و دانشکده ها برای استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سامان می یابند
در همایش سالانهی مراکز مطالعات و دفاتر توسعهی آموزش دانشگاهها و دانشکدههای علومپزشکی کشور که با محوریت ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی با حضور اساتید و مسئولین مراکز مدیریت توسعهی آموزشی دانشگاهها در تاریخ 23 و 24 آبانماه سال جاری برگزار شد، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش مهم مراکز مدیریت توسعهی آموزشی دانشگاهها از آن به عنوان مغز متفکر آموزش پزشکی یاد کرد.
دکتر لاریجانی مراکز EDC و EDUرا پیش راه توسعهی دانشگاهها از نظر تکنیکی دانست و از مسئولین مربوطه در دانشگاهها خواست از نظرات اساتید و دانشجویان علاقهمند استفاده نمایند.
در ادامه، معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ما در حال حاضر 65 دانشکده و دانشگاه فعال در حوزهی پزشکی داریم که 250 هزار دانشجو و 19 هزار عضو هیئت علمی در آن مشغول به فعالیت هستند و این ظرفیت بالایی است که نباید از تلاش برای ارتقاء آن غافل بمانیم.
وی خاطر نشان کرد این ظرفیت و پتانسیل آموزشی که در همهی رشتههای تخصصی و فوق تخصصی دانشجو داریم و میتوانیم نیازهای کشور را مرتفع کنیم، مفهومش این است که به همت شما میشود در زمینه های مختلف تحول در آموزش علوم پزشکی را رقم زد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن اظهار خرسندی از رتبهی 17 کشور در تولیدات علمی حوزهپزشکی در دنیا افزود در سال 2017 در شاخصهای نوآوری رتبهی 75 را در دنیا کسب کردیم و اگرچه نسبت به 2 سال قبل 31 رتبه ترقی داشتهایم اما با یک نگاه استراتژیک آیندهنگارانه و مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آمایش سرزمینی به تصویب رسانده است، ساختار آموزش عالی کشور در حال شکلگیری بهتری است و توسعه در دانشگاهها هدفمند شده است که منجر خواهد شد به نتایج مطلوبتری دست پیدا کنیم.
وی تاکید کرد هیچ حوزهای در آموزش، نتوانسته است آمایش را مثل حوزهی آموزش پزشکی مستقر نماید و ما در تلاش هستیم تا بسیاری از فعالیت ها از قبیل آییننامههای آموزشی تشکیل گروه های آموزشی و ... را به تدریج با آمایش مناطق تطبیق دهیم.
دکتر لاریجانی ضمن مهم شمردن ماموریت محور بودن دانشگاهها از آن به عنوان وسیلهای برای تدوین نقشهی علمی کشور یاد کرد و گفت: در نقشهی علمی کشور کلیه اولویتهای حوزهی سلامت به گونه ای به عنوان ماموریت به دانشگاههای علوم پزشکی کشور سپرده شده است.
وی یادآور شد بحث برآورد نیروی انسانی برای 5 سال آینده در رشتههای بالینی انجام و به تصویب شورای گسترش رسیده است و بر اساس آن همهی مناطق آمایشی باید تلاش نمایند حدود 70 درصد نیروهای تخصصیشان را از منطقهی خود انتخاب کنند.
دکتر باقر لاریجانی با ابراز خوشحالی از راهاندازی مرکز سنجش در اکثر مناطق آمایشی، آزمونهای الکترونیک را عامل صرفهجویی، آسایش، دقت و ارتقاء امتحانات داخلی نامید و ابراز امیدواری کرد امتحانات تخصصی سال جاری نیز به صورت الکترونیک برگزار شود.وی همچنین از توسعهی دانشگاه مجازی علومپزشکی به عنوان تضمینکنندهی ارتقاء کیفیت آموزش در بسیاری از مناطق یاد کرد و افزود آموزشهای مهارتی در دانشگاهها خیلی میتوانند راهگشا باشند.
در پایان دکتر لاریجانی ضمن اشاره به فعالیتهای مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی، به مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعهی آموزش دانشگاهها توصیه کرد تا بستههای تحول در آموزش را با توجه به شرایط دانشگاه مقصد ترجمه نمایند و تحقیقات مرتبط با آموزش پزشکی را گسترش بدهند و از امکانات مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی(نصر) که رسالتش حمایت از تحولات آموزش پزشکی است نهایت استفاده را داشته باشند
لینک خبر : air.ir/Zc4CVX.