امروز : 13 تیر 1403
معاونت آموزشی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1400/10/15 - 11:37
  • 55
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZxPx

برگزاری نشست مشترک "کارگروه ارتقاء فرآیند‌های پایش، سنجش و ارزیابی" و "کمیته دانشجویی توسعه آموزشEDC"


سومین نشست مشترک کارگروه ارتقاء فرآیندهای پایش، سنجش و ارزیابی دانشگاه با کمیته دانشجویی توسعه آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی روز چهارشنبه مورخ 1400/10/8 از ساعت 10 الی 12 در سالن دکتر والی معاونت آموزشی برگزار شد.



در این نشست مسئول کمیته دانشجویی توسعه آموزش خانم دکتر فخرالسادات میرحسینی، مسئول کارگروه ارتقاء فرآیندهای پایش، سنجش و ارزیابی دانشگاه خانم عطیه فقیهی و اعضاء این کارگروه، دبیر محترم کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشجو آقای محمد مسعود زمانی فرد و نمایندگان محترم انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی حضور داشتند.



به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه، دراین نشست برخی از چالش‌های آزمون های مجازی برگزار شده از ابتدای پاندمی کوید-19 تاکنون همراه با راهکارها از سوی دانشجویان انعکاس داده شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مقرر شد این پیشنهادات به اعضای هیئت علمی دانشگاه، واحدها، مدیران و مسئولین مرتبط بازخورد داده شود.



در ادامه پیشنهاداتی به شرح ذیل مطرح شد:




  • با توجه به تاکید دستورالعمل‌های قبلی، ارزیابی به صورت ترکیبی و با در نظر گرفتن مجموع فعالیت‌ها، تکالیف و آزمون‌های حین و پایان ترم فراگیران صورت گیرد.


  • با توجه به اینکه دروس مقاطع مختلف بنا به شرایط به صورت حضوری یا غیر حضوری (آنلاین، آفلاین) برگزار شده است و این موضوع می‌توانسته بر حجم و کیفیت محتوای ارائه شده و تعاملات یاددهی یادگیری اثرگذار باشد، لذا لازم است تناسب آزمون (از منظر تعداد، تنوع و سطح سوالات) با اهداف اصلی درس یا بایدهای یادگیری (Must Learns) مبتنی بر کوریکولوم مورد توجه قرار گیرد.


  • در صورتیکه که منبعی از منابع معرفی شده در طرح درس دارای اهمیت زیاد بوده و بخشی از سوالات آزمون را به خود اختصاص می‌دهد الزامی است این موضوع در طول ترم بطور شفاف به دانشجویان اطلاع رسانی شود (با ذکر فصل مورد نظر یا صفحات و ...)


  • اجرای آزمون حتی الامکان به شیوه الکترونیکی باشد تا تسهیل امکان نمره دهی سریع، تحلیل آزمون و پاسخ به اعتراضات دانشجویان در اسرع وقت فراهم آید و حتی نتیجه تحلیل آزمون در نمره دهی و تعیین حد نصاب قبولی پس از آزمون مورد استفاده قرار گیرد تا دستیابی به عدالت آزمون تسهیل شود.


  • جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی از جمله ورود اشتباه کلید سوال و ... در نتیجه تاثیر آن بر نتیجه آزمون، در خصوص فرآیند بارگذاری سوالات در سامانه فرادید، این کار با نظارت استاد انجام شود.


  • در پایان هر ترم نمرات آزمون در قالب نمودار پایش عملکرد کلیه دانشجویان تهیه شده و در خصوص دانشجویان مرزی (Borderline) که نمره حد نصاب قبولی را کسب نکرده اند یک آزمون شفاهی جهت شناسایی مشکلات احتمالی پیش بینی گردد.


  • مدت زمان پاسخگویی برای سوالاتی که سطوح پایین و متوسط شناختی را ارزشیابی می‌کنند حداقل 1 دقیقه و سایر سوالاتی که جنبه تحلیلی دارند (مبتنی بر caseیا سناریو) و یا سوالات محاسباتی، بیشتر از 1 دقیقه در نظر گرفته شود. بهره گیری از سوالات تشویقی در آزمون نیز قابل قبول است.


  • در خصوص استفاده از تنوع سوالات علاوه بر چند گزینه ای  (کوتاه پاسخ، تشریحی، جور کردنی و ...) مبتنی بر نوع و اهداف درس، در سامانه فرادید، توصیه به عمل می آید.


  • استفاده از روش کتاب باز نیز به عنوان یکی از روش های آزمون کاربرد دارد و می تواند در شرایط متناسب مورد توجه و استفاده قرار گیرد.


  • با توجه به اینکه برخی اساتید تمایل به برگزاری آزمون به صورت کاغذی را دارند رایزنی های لازم با سرپرست امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاون آموزشی دانشگاه در خصوص فعال نمودن دستگاه مارک خوان جهت تصحیح اوراق انجام شود.



سایر پیشنهادات ارائه شده:




  • با توجه به اشکالات و نقاط ضعفی که در پنل کاربری برخی اساتید در سامانه نوید وجود دارد و از سوی دانشجویان بازخورد داده شد، مقرر گردید یک کمیته دانشجویی آموزش مجازی ایجاد گردد.


  • لازم است برخی از جلسات کلاس به صورت آنلاین برگزار شود تا دانشجویان ابهامات خود را شفاف سازند و این ابهامات در زمان آزمون آنها را دچار مشکل نکند.




  • گروه خبری : اخبار EDC
  • کد خبر : 95678
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم