وظایف کلی و ارتباطات سازمانی واحد
- طراحی و تدوین ساختار سازمانی عملیاتی مورد نیاز برای تحقق شرح وظایف و پیشنهاد تعداد و مشخصات اعضای هیات علمی و کارشناسان تمام وقت به معاون آموزشی دانشگاه
- تعریف و راه اندازی واحدهای عملیاتی مرتبط با شرح وظایف (مانند آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو، پژوهش در آموزش و سایر)
- تدوین برنامه عملیاتی مرکز، منطبق بر شرح وظایف مصوب و ارائه آن برای تصویب در شورای آموزشی دانشگاه به صورت سالانه
- تدوین شیوه نامه تعامل، همکاری و ارتباطات مرکز با مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه، مرکز آموزش مجازی دانشگاه، گروه آموزش پزشکی، مرکز آموزش مداوم و آموزش حرفهای-مهارتی دانشگاه، دفتر استعدادهای درخشان و مرکز تحقیقات آموزش پزشکی در صورت وجود
- شرکت مدیر مرکز در جلسات شورای آموزشی دانشگاه با حق رای به عنوان عضو دائم
- شرکت مدیر مرکز در جلسات شورای دانشگاه (به صورت ترجیحی)
- شرکت مدیر مرکز در جلسات شورای پژوهشی و دانشجویی-فرهنگی دانشگاه(به صورت ترجیحی)
- همکاری با کمیته های جذب هیات علمی و ممیزی (ترفیع و ارتقا) دانشگاه در صورت درخواست
- تدوین و اجرای شیوه نامه نظارت بر عملکرد دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستانها
- ارائه گزارش عملکرد به معاونت آموزشی دانشگاه به صورت دوره ای
- برآورد تعداد اعضای هیات علمی متخصص رشته های وابسته به آموزش پزشکی (آموزش پزشکی، یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی و تکنولوژی آموزشی در آموزش پزشکی ) مورد نیاز دانشگاه و ارائه آن به معاونت آموزشی دانشگاه
- طراحی و اجرای شیوه نامه ارائه راهنمایی و مشاوره در ارتباط با اقدامات توسعه ای آموزشی محوله از وزارت متبوع (بسته های طرح تحول آموزش علوم پزشکی، برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش پزشکی ) و اجرای آنها در صورت ارجاع از معاونت آموزشی دانشگاه
- اجرای اقدامات خارج از شرح وظایف در صورت تصویب در شورای آموزشی دانشگاه و عدم تداخل با شرح وظایف مصوب
وظایف اختصاصی در حیطه برنامه ریزی درسی
- سیاستگذاری در حوزه برنامه ریزی درسی، روشهای یاددهی-یادگیریوآموزشمبتنیبرجامعه (مبتنیبرنیازهایآموزشی،پاسخگوییاجتماعی،درراستایاسنادبالادستیوسیاستهایوزارتبهداشت،درمان وآموزشپزشکی)
- طراحی نظام مدیریت برنامه های درسی(نیازسنجی، پیامدهای یادگیری، سازماندهی محتوا، استراتژیها و روشهای یاددهی یادگیری، طرح دوره و طرح درس، ارزشیابی)برای برنامه های در حال اجرا (پایه و بالینی) و برنامه های مبتنی بر جامعه و تصویب آن در شورای آموزشی دانشگاه
- همکاری در تدوین شیوه نامه های اجرای صحیح فرایند مدیریت برنامه درسی و نظارت بر به کارگیری آن در عرصه های مختلف آموزشی شامل کلاسهای نظری، عرصه های بالینی، عرصه های آزمایشگاهی، مرکز مهارتهای بالینی و مرکز آموزش مجازی (با توجه به ساختار دانشگاه)
- پایش و نظارت بر اجرای صحیح شیوه نامه های مدیریت برنامه ریزی درسی توسط دفاتر توسعه و ارائه بازخورد
- همکاریبرایارتقایکیفیتآموزشهایارائهشدهدرکلیهعرصه هایآموزش
- کارشناسی، ارائه مشاوره و مشارکت در تدوین و بازنگری برنامه های درسی
- مشاوره و همکاری برای تدوین برنامه و راه اندازی رشته های جدید و بین رشته ای
- همکاری در تدوین و نظارت بر به کارگیری شیوه نامه های استفاده از روشهای یادگیری فعال در کلیه عرصه های آموزش
- وظایف اختصاصی در حیطه توانمندسازی
- طراحی نظام جامع توانمندسازی آموزشی رده های مختلف اعضای هیات علمی و مدرسین غیرهیات علمی و تصویب آن در شورای آموزشی دانشگاه
- طراحی شیوه نامه اجرایی برنامه توانمندسازی آموزشی شامل نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرای دوره برای رده های مختلف اعضای هیات علمی و مدرسین غیرهیات علمی
- برنامه ریزی، طراحی و اجرای دوره های توانمندسازی مدیران حوزه آموزش
- همکاری با مرکز آموزشهای ضمن خدمت کارکنان برای طراحی دوره های توانمندسازی آموزشی کارکنان غیر هیات علمی
- مشارکت و همکاری در اجرای دوره های توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران تازه وارد ارائه مشاوره های آموزشی به اعضای هیات علمی
- تربیت مدرسین توانمند برای ارائه آموزش در دوره های توانمندسازی
- انتشار رسانه های مرتبط با آموزش پزشکی
وظایف اختصاصی در حیطه سنجش و ارزیابی دانشجو
- طراحینظامجامعارزیابیدانشجودرکلیهعرصه هایآموزشی
- ارائه مشاوره به دفتر توسعه برای تدوین شیوه نامه اجرایی ارزیابی دانشجو
- ارائه مشاوره و همکاری با دفتر توسعه در طراحی ابزارهای ارزشیابی نوین مانند پورتفولیو و لاگ بوک
- نظارت و ارائه بازخورد به دفتر توسعه برای اجرای نظام ارزیابی دانشجو(پیاده سازی شیوه نامه اجرایی)و ارتقای مستمر و حمایت از کارکرد درست نظام ارزیابی
وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی استاد
- سیاستگذاری در رابطه با ارزشیابی استاد و تصویب آن در شورای آموزشی دانشگاه
- طراحیشیوه نامهاجرایینظامجامعارزشیابیاستاد
- پیشنهاد نحوه استفاده از نتایج ارزشیابی استاد در ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی
- مشاوره و همکاری در اجرای نظام جامع ارزشیابی استاد
وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی برنامه
- سیاستگذاری در رابطه با ارزشیابی برنامه و تصویب آن در شورای آموزشی دانشگاه
- طراحی نظام جامع ارزشیابی برنامه های آموزشی
- ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی برنامه های آموزشی، چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای آن
- اجرای فرایند اعتباربخشی مراکز مطالعات
- همکاری و مشاوره در اجرای اعتباربخشی(برنامه ای، موسسه ای و بیمارستانی)
وظایف اختصاصی در حیطه پژوهش در آموزش، دانش پژوهی و طرحهای نوآورانه آموزشی
- سیاستگذاری در حیطه پژوهش در آموزش، دانش پژوهی و طرحهای نوآورانه آموزشی
- تدوین شیوه نامه برای طرحهای توسعه ای، فعالیتهای نوآورانه آموزشی، دانش پژوهی آموزشی و پژوهش در آموزش و اجرای آن
- اجرای شیوه نامه کشوری ارزشیابی فعالیتهای نوآورانه آموزشی
- برگزاری جشنواره شهید مطهری دانشگاهی
- بسترسازی برای شرکت اعضای هیات علمی در جشنواره شهید مطهری دانشگاهی و کشوری
تبصره 1: در دانشگاههایی که مرکز تحقیقات آموزش پزشکی دارند، طرحهای پژوهش در آموزش می تواند در این مرکز مدیریت شود.
وظایف اختصاصی در حیطه آموزشهای مبتنی بر جامعه و پاسخگو
- استقرار ساختار آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو منطبق با شیوه نامه کشوری
- همکاری در استقرار و توسعه برنامه های آموزشی مبتنی بر جامعه و پاسخگو
- توسعه و حمایت از تحقیقات در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
- توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجویان در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
- طراحی و ارائه نظام ارزشیابی و پایش آموزشهای مبتنی بر جامعه و پاسخگو
وظایف اختصاصی در حیطه فعالیتهای دانشجویی
- استقرارساختارکمیته هایتوسعهآموزشدانشجوییمنطبقبااساسنامهکشوری
- راه اندازی، حمایت و نظارت بر کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه و دانشکده ها
- توانمندسازی آموزشی اعضای کمیته دانشجویی توسعه آموزش
- نظارت، ارائه مشاوره و تسهیل فعالیتهای دفتر استعداد درخشان (با توجه به ساختار دانشگاه)