- 1400/10/15 - 11:37
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /ZxPx
برگزاری نشست مشترک "کارگروه ارتقاء فرآیندهای پایش، سنجش و ارزیابی" و "کمیته دانشجویی توسعه آموزشEDC"
سومین نشست مشترک کارگروه ارتقاء فرآیندهای پایش، سنجش و ارزیابی دانشگاه با کمیته دانشجویی توسعه آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی روز چهارشنبه مورخ 1400/10/8 از ساعت 10 الی 12 در سالن دکتر والی معاونت آموزشی برگزار شد.
در این نشست مسئول کمیته دانشجویی توسعه آموزش خانم دکتر فخرالسادات میرحسینی، مسئول کارگروه ارتقاء فرآیندهای پایش، سنجش و ارزیابی دانشگاه خانم عطیه فقیهی و اعضاء این کارگروه، دبیر محترم کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشجو آقای محمد مسعود زمانی فرد و نمایندگان محترم انجمنهای علمی و تشکلهای دانشجویی حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه، دراین نشست برخی از چالشهای آزمون های مجازی برگزار شده از ابتدای پاندمی کوید-19 تاکنون همراه با راهکارها از سوی دانشجویان انعکاس داده شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مقرر شد این پیشنهادات به اعضای هیئت علمی دانشگاه، واحدها، مدیران و مسئولین مرتبط بازخورد داده شود.
در ادامه پیشنهاداتی به شرح ذیل مطرح شد:
با توجه به تاکید دستورالعملهای قبلی، ارزیابی به صورت ترکیبی و با در نظر گرفتن مجموع فعالیتها، تکالیف و آزمونهای حین و پایان ترم فراگیران صورت گیرد.
با توجه به اینکه دروس مقاطع مختلف بنا به شرایط به صورت حضوری یا غیر حضوری (آنلاین، آفلاین) برگزار شده است و این موضوع میتوانسته بر حجم و کیفیت محتوای ارائه شده و تعاملات یاددهی یادگیری اثرگذار باشد، لذا لازم است تناسب آزمون (از منظر تعداد، تنوع و سطح سوالات) با اهداف اصلی درس یا بایدهای یادگیری (Must Learns) مبتنی بر کوریکولوم مورد توجه قرار گیرد.
در صورتیکه که منبعی از منابع معرفی شده در طرح درس دارای اهمیت زیاد بوده و بخشی از سوالات آزمون را به خود اختصاص میدهد الزامی است این موضوع در طول ترم بطور شفاف به دانشجویان اطلاع رسانی شود (با ذکر فصل مورد نظر یا صفحات و ...)
اجرای آزمون حتی الامکان به شیوه الکترونیکی باشد تا تسهیل امکان نمره دهی سریع، تحلیل آزمون و پاسخ به اعتراضات دانشجویان در اسرع وقت فراهم آید و حتی نتیجه تحلیل آزمون در نمره دهی و تعیین حد نصاب قبولی پس از آزمون مورد استفاده قرار گیرد تا دستیابی به عدالت آزمون تسهیل شود.
جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی از جمله ورود اشتباه کلید سوال و ... در نتیجه تاثیر آن بر نتیجه آزمون، در خصوص فرآیند بارگذاری سوالات در سامانه فرادید، این کار با نظارت استاد انجام شود.
در پایان هر ترم نمرات آزمون در قالب نمودار پایش عملکرد کلیه دانشجویان تهیه شده و در خصوص دانشجویان مرزی (Borderline) که نمره حد نصاب قبولی را کسب نکرده اند یک آزمون شفاهی جهت شناسایی مشکلات احتمالی پیش بینی گردد.
مدت زمان پاسخگویی برای سوالاتی که سطوح پایین و متوسط شناختی را ارزشیابی میکنند حداقل 1 دقیقه و سایر سوالاتی که جنبه تحلیلی دارند (مبتنی بر caseیا سناریو) و یا سوالات محاسباتی، بیشتر از 1 دقیقه در نظر گرفته شود. بهره گیری از سوالات تشویقی در آزمون نیز قابل قبول است.
در خصوص استفاده از تنوع سوالات علاوه بر چند گزینه ای (کوتاه پاسخ، تشریحی، جور کردنی و ...) مبتنی بر نوع و اهداف درس، در سامانه فرادید، توصیه به عمل می آید.
استفاده از روش کتاب باز نیز به عنوان یکی از روش های آزمون کاربرد دارد و می تواند در شرایط متناسب مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
با توجه به اینکه برخی اساتید تمایل به برگزاری آزمون به صورت کاغذی را دارند رایزنی های لازم با سرپرست امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاون آموزشی دانشگاه در خصوص فعال نمودن دستگاه مارک خوان جهت تصحیح اوراق انجام شود.
سایر پیشنهادات ارائه شده:
با توجه به اشکالات و نقاط ضعفی که در پنل کاربری برخی اساتید در سامانه نوید وجود دارد و از سوی دانشجویان بازخورد داده شد، مقرر گردید یک کمیته دانشجویی آموزش مجازی ایجاد گردد.
لازم است برخی از جلسات کلاس به صورت آنلاین برگزار شود تا دانشجویان ابهامات خود را شفاف سازند و این ابهامات در زمان آزمون آنها را دچار مشکل نکند.