- 1403/06/07 - 12:59
- زمان مطالعه : 2 دقیقه
- /ZBXS
روز سوم برنامه همایش آموزش پزشکی اروپا (AMEE 2024)
برگزاری دو سمپوزیوم با محتوای پارادایم شیفت آموزش دانشجویان و کوریکولوم مبتنی بر شایستگی دوره رزیدنتی
دانشگاه علوم پزشکی کاشان با همکاری دانشگاه هوشمند برای دومین بار موفق به پخش همزمان همایش آموزش پزشکی اروپا (AMEE) شد. این رویداد در روز سوم در تاریخ چهارشنبه هفتم شهریور ماه ۱۴۰3 در محل سالن دکتر والی معاونت آموزشی با مشارکت بیش از 19 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه و تنی چند از کارشناسان دانشگاه برگزار شد.
روز سوم این همایش که از ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 13 ادامه داشت و دو سمپوزیوم با حضور معاون محترم آموزشی دانشگاه، برگزار شد.
سمپوزیوم اول با موضوع Transnational Health Professions Education: Paradigm Shifts for Sustainable Transformations به شکل آفلاین برگزار شد و سخنرانیهایی با موضوع تغییر در پارادایم آموزش دانشجویان و حرکت به سمت جهانی شدن آموزش انجام شد. هدف این سمپوزیوم نشان دادن اهداف جهانی شدن آموزش، طراحی کوریکولوم پزشکی واحد برای آموزش دانشجویان، فواید و چالش های اجرای آن در کشورهای مختلف خصوصا کشورهای آسیایی می باشد. پس از اتمام سمپوزیوم سرکار خانم دکتر منصوره مومن هروی؛ عضو محترم هیات علمی گروه عفونی و دبیر اجرایی برنامه در خصوص مقایسه تربیت دانشجویان پزشکی با کوریکولوم پزشکی در دانشگاههای ایران با کوریکولوم جهانی صحبت کردند و خانم دکتر زریچهر وکیلی؛ مدیر محترم EDC و عضو محترم هیات علمی دانشگاه به توانمندی دانشجویان پزشکی برای فعالیت در این کوریکولوم اشاره نمودند. در انتها خانم دکتر مریم یاوری؛ دبیرعلمی برنامه نیز به اهمیت فرهنگ و بافتار دانشگاهها درخصوص اجرای این نوع برنامه آموزشی و توجه به بیمار به عنوان گیرنده اصلی خدمت در بیمارستان و جامعه اشاره نمودند و تاکید کردند که برای اجرای هر نوع برنامه درسی در هر مقطع تحصیلی باید به شرایط محلی و منطقه ای آن دانشگاه و زیرساختهای آن توجه شود.
سمپوزیوم دوم با موضوع؛ Promises and Tensions of Learner Education Handover in Competency Based Education به شکل آنلاین و همزمان برگزار شد و به بررسی و اجرای کوریکولوم مبتنی بر شایستگی در دوره دستیاری پزشکی ؛ چالش ها و فواید، نحوه طراحی و اجرای آن پرداخت. رهبری و مشارکت دانشجویان در مراقبتهای سلامت و ارتباط بهینه استاد و دستیار و دانشجو و مدیریت و مانیتور مداوم دانشجویان در بالینی یکی از مهمترین اهداف کوریکولوم مبتنی بر شایستگی به منظور تربیت دانشجوی پزشکی توانمند، دارای قدرت تصمیم گیری و حل مساله در جامعه می باشد .
پس از اتمام سمپوزیوم؛ ابتدا دبیرعلمی برنامه خانم دکتر مریم یاوری، در مورد هدف ایجاد این برنامه درسی، فواید، چالش ها، نحوه اجرا، نوع آموزش و روش ارزشیابی برنامه درسی توضیحاتی ارائه نمودند. سپس سرکارخانم دکتر فخرالسادات میرحسینی؛ عضو محترم کمیته علمی برنامه و آقای دکتر سید مهدی رسولی منش؛ معاون محترم آموزشی دانشگاه، سرکارخانم دکتر نوشین سادات موسوی؛ مدیر محترم گروه جراحی عمومی به بحث و گفتگو پیرامون مسائل مطرح شده در سمپوزیوم پرداختند و نظرات خود را بیان نمودند .در انتها دبیر علمی برنامه به اهمیت نقش ذینغفعان برنامههای آموزشی شامل دانشجویان، اساتید، بیماران در اجرای کوریکولوم مبتنی بر شایستگی با توجه به وضعیت دانشگاه و بیمارستانهای آموزشی تاکید کردند.
در انتهای همایش، جمع بندی سه روز اجرای برنامه توسط دبیرعلمی برنامه انجام شد و معاون محترم آموزشی در خصوص اهداف اجرای این نوع برنامه ها در دانشگاه مطالبی را بیان نمودند.
نظر دهید