- 1394/05/12 - 14:03
- زمان مطالعه : 3 دقیقه
- /ZP7w
ارائه طرح دوره(Course Plan) پیشنهادی دوره آموزشی دستیار در نقش مدرس ( RAT: Resident as Teacher ) توسط واحد توانمند سازی اساتید EDC دانشگاه
پنجمین جلسه واحد توانمند سازی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) با حضور دکتر محسن رضوی زاده سرپرستEDC ، دکتر علی محمد شکیبا مسئول واحد توانمند سازی اساتید و اعضای این واحد در تاریخ 11/5/1394با هدف ارائه Course Planبرنامه RATدر سالن کنفرانس معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه آقای دکتر علی محمد شکیبا در رابطه با ضرورت برگزاری توانمند سازی دستیاران در قالب برنامه RATسخنانی را ایراد فرمودند. سپس برنامه تدوین پیشنهادی شده EDCدانشگاه علوم پزشکی کاشان توسط کارشناسان واحد توانمند سازی و تجربه چند دانشگاه داخلی و خارجی در این جلسه ارائه شد. برنامه دستیار در نقش مدرس RATبه عنوان روشی برای بهبود مهارت تدریس دستیاران و آماده سازی آنها برای ایفای نقش خود به عنوان معلمان بالینی محسوب می شود. اهمیت این این برنامه به حدی است که بر طبق ضوابط عمومی برنامه های دستیاری مصوب شورای آموزش پزشکی و تخصصی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در زمینه آموزش پزشکی تخصصی در سراسر کشور بر نقش دستیاران در آموزش دانشجویان گروه پزشکی و سایر دستیاران تاکید شده است.
همچنین شورای اعتباربخشی اموزش پزشکی(ACGME) در راستای شش توانمندی ضروری برای دستیاران(دانش پزشکی، مراقبت از بیمار، روابط بین فردی، رفتار حرفه ای، یادگیری بر مبنای کار بالینی، عملکرد بر مبنای سیستم)، از نقش دستیاران به عنوان مدرس حمایت کرده و برنامه هایی را برای محقق شدن این نقش تهیه و تدارک دیدند.در همین راستا Course planپیشنهادی EDCدانشگاه کاشان شامل شش ماژول(بخش) اصلی و تعدادی ساب ماژول(بخش های فرعی) به شرح ذیل تدوین شد:
ماژول(1): آشنایی با انواع روشهای تدریس در بالین(انواع مدل های آموزش در بخش بستری):
Demonstrator Model
Tutor Model
Direct Observation Model
Report-Back Model
ماژول(2): آشنایی با انواع روشهای ارزشیابی در بالین:
OSCE: Objective structured clinical examination
ops:Direct Observation OfProcedural Skills
Mini-Cex: Mini- clinical Evaluation Exercise
CBD:Case –based Discussion
CSR: Chart Stimulated Recall Oral Examination
Log book
ماژول(3): آشنایی با آموزش درمانگاهی(Ambulatory Teaching):
الف-آشنایی با روشهای آموزش درمانگاهی(Ambulatory Teaching)
SNAPPS
The Aunt Minnie Model
ne Minute Teaching Strategy
Five micro-skills of clinical teaching
ب- مدل های مختلف برای سازماندهی ارتباط دانشجو و بیمار در درمانگاه
مدل های مناسب برای حضور یک دانشجو-یک پزشک در درمانگاه(مدل نشستنی، مدل استاد شاگردی، مدل عضو گروه)
مدل های مناسب برای حضور چند دانشجو-یک پزشک در درمانگاه(مدل تماشاچیان، مدل نظارتی، مدل گزارش دادن، مدل پخش شدن)
مدل های مناسب برای حضور چند دانشجو-چند پزشک در درمانگاه(مدل رفت و آمدی، مدل تقسیم، مدل تغییر وضعیتی، مدل معلم خصوصی)
ماژول(4): آشنایی با انواع موقعیت های بالینی:
گزارش صبحگاهی(Morning Report)
گرند راند(Grand Round)
ژورنال کلاب(Journal Club)
ماژول (5):بازخورد موثر و انواع مدل های بازخورد در محیط بالینی:
بازخورد ساندویچی
پندالتون(PENDLETON)
ALOBA
SET-GO
مدلOPEN
استفاده از یادآور (THANCS)برای ارایه بازخورد شفاهی و نوشتاری
ماژول(6): مهارتهای ارتباطی(با تأکید بر منشور حقوق بیمار):
ذکر این نکته الزامی است که ماهیت اصلی این ماژول ها در ارتباط با مهارتهای عمومی(GENERAL) دستیاران به عنوان مدرس مد نظر می باشد و مهارتهای اختصاصی و بالینی آنها در برنامه های دیگر این دانشگاه و به موازات این برنامه اجرا خواهد شد.
در پایان جلسه مدرسین با توجه به علاقه مندی و مهارت خود یک ماژول را انتخاب و برای تدریس آن اعلام آمادگی نمودند. در پایان مقرر شد ظرف مدت دو هفته آینده هر مدرس طرح درس مربوط به ماژول خود را به این واحد ارائه دهند و در جلسه آتی جزییات اجرایی آن مورد تصویب قرار گیرد.