دبیرخانه اعتباربخشی معاونت آموزشی
مسئول دبیرخانه:
مقداد راحتی
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
رزومه
شرح وظایف
-
مشاوره و راهنمایی گروههای آموزشی علوم پایه در راستای اعتباربخشی برنامه ای
-
مشاوره و راهنمایی بیمارستان های آموزشی در راستای اعتباربخشی آموزشی مراکز آموزشی درمانی
-
مشاوره و راهنمایی دانشکده ها و معاونت آموزشی، دانشجویی، فرهنگی، پشتیبانی، تحقیقات و فناوری در راستای اعتباربخشی موسسه ای
-
مشاوره و راهنمایی مرکز آموزش مداوم در راستای اعتباربخشی برنامه
-
مشاوره و راهنمایی مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی در راستای اعتباربخشی مرکز
-
اخذ گزارش پیشرفت ارزیابی درونی در حوزه های مختلف
-
پیگیری در خصوص ثبت مستندات ارزیابی درونی
-
تشکیل جلسات کمیته اعتبار بخشی حوزه های مختلف
-
تعامل با مسئول دبیرخانه طرح تحول در آموزش و مسئولین و اعضای کارگروه بسته های طرح تحول دانشگاه در راستای اعتباربخشی
-
تعامل و همکاری با ارزیابان بیرونی و کارشناسان وزارت
استانداردهای اعتبار بخشی
-
استانداردهای اعتبار بخشی موسسه ای دانشگاه های علوم پزشکی
-
استانداردهای اعتبار بخشی آموزشی بیمارستان ها
-
استانداردهای اعتبار بخشی برنامه ای
استانداردهای اعتبار بخشی موسسه ای دانشگاه های علوم پزشکی
استانداردهای اعتبار بخشی موسسه ای دانشگاه های علوم پزشکی در 8 حوزه تعریف شده است.
-
رسالت و اهداف
-
مدیریت
-
منابع و امکانات
-
آموزش کارکنان
-
هیأت علمی
-
خدمات دانشجویی
-
پژوهشی
-
آموزش دانشجو
کتاب راهنمای استانداردهای اعتباربخشی موسسه ای
استانداردهای اعتبار بخشی آموزشی بیمارستان ها
استانداردهای اعتبار بخشی آموزشی بیمارستان ها در 9 محور تعریف شده است.
-
مدیریت آموزش
-
پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم آموزشی
-
اعضاء هیات علمی
-
فراگیران
-
مدیریت تسهیلات ، فضا ، امکانات، تجهیزات و منابع مالی و انسانی آموزشی و پژوهشی
-
آموزش فراگیران در بخشهای اورژانس و پاراکلینیک
-
برنامه ها و فرآیندهای آموزشی
-
رعایت حقوق بیمار در فرآیندهای آموزشی
-
بیمارستانهای آموزشی به عنوان عرصه پژوهش های بالینی
استانداردهای اعتبار بخشی آموزشی بیمارستان ها شامل 81 استاندارد و 91 سنجه می باشد که 44 سنجه کاملا ضروری (بیمارستان همواره باید آن را اجرا نماید)، 31 سنجه ضروری (بیمارستان تا دو سال پس از تاریخ ابلاغ سنجهها، باید آن اجرا نماید) و 16 سنجه توسعه ای (بیمارستان تا چهار سال پس از ابلاغ سنجهها، باید به آن دست یابد) است.
شیوه ارزیابی سنجه ها بر اساس وزن دهی و نمره دهی انجام می شود.
وزن دهی با توجه به دو مولفه انجام شده است: یکی میزان دشواری دستیابی به آن تحت عنوان ضریب دستیابی و از 1 تا 3 تقسیم شده است به نحوی که ضریب 1 کمترین سختی و ضریب 3 بیشترین سختی دستیابی را دارد و دیگری تاثیر و اهمیت آن در آموزش فراگیران تحت عنوان ضریب اهمیت آموزشی و از 1 تا 5 تقسیم شده است و ضریب 1 کمترین تاثیر و ضریب 5 بیشترین تاثیر در آموزش را دارد و میانگین این دو ضریب، وزن هر سنجه می باشد. همچنین نمره دهی برای هر سنجه لحاظ شده است.
کتاب راهنمای استانداردهای اعتباربخشی آموزشی بیمارستان ها
استانداردهای اعتبار بخشی برنامه ای
استانداردهای اعتبار بخشی برنامه ای دانشکده ها در 9 محور تعریف شده است.
-
رسالت و اهداف
-
برنامه آموزشی
-
پژوهش
-
فراگیران
-
هیات علمی
-
منابع (انسانی، فضا، امکانات و تجهیزات)
-
سنجش و ارزشیابی
-
ساختار سازمانی و مدیریت
-
دانش آموختگان